close
Strona korzysta z cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w Twojej przeglądarce.
   strona g³ówna 
 

 

 



Wywiad z Maestro Shirai

Wywiad przeprowadzony 30.03.2003 r. przez Pascala Petrella w Mullheim /Niemcy/. Shihan Hiroshi Shirai jest bez cienia przesady jedn± z ¿yj±cych legend karate shotokan. Aktualnie pe³ni funkcjê szefa World Shotokan Institute. Mieszka w Mediolanie, ale regularnie prowadzi szkolenia w ró¿nych krajach ¶wiata. Shihan Shirai uznawany jest za jednego z najlepszych instruktorów JKA. W ostatnich kilku latach rozwin±³ nowe standardy interpretacji kata stylu shotokan. Shihan Shirai jest nie tylko bardzo cenionym karatek± ale jak ju¿ zaznaczyli¶my jest tak¿e bardzo dobrym instruktorem karate. Wystarczy tu wspomnieæ takich jego uczniów jak: Carlo Fugazza, Dario Marchini, Alexandro Cardinale, DeMichelis, Capuana,...

Sensei Shirai, kiedy i gdzie siê sensei urodzi³ ?
Urodzi³em siê 31 lipca 1937 roku. W tym roku bêdê mia³  66 lat...

Czy kto¶ jeszcze zajmowa³ siê w rodzinie senseja sztukami walki ?
Tak, jeden z moich wujów by³ mistrzem kendo.

Gdzie po raz pierwszy sensei zetkn±³ siê z karate ?
Na uniwersytecie zabaczy³em film instrukta¿owy JKA. Film ten pochodzi³ z 1953 roku. Sensei Nakayama, Nishiyama, Kase i inni demonstrowali w tym filmie kata. Rozpocz±³em treningi karate na Uniwersytecie Komazawa w 1956 roku.

Sensei, kto by³ w tamatych czasach twoim nauczycielem na Uniwersytecie Komazawa ?
Sensei Nishiyama i sensei Tsujima, który teraz jest Prezydentem Prefektury Aomori w Japonii.

Kiedy sensei otrzyma³ swój pierwszy stopieñ mistrzowski ?
Zda³em na shodan w 1957 roku razem z Yamamoto, Kano, Tozawa i Soejima. Byli¶my wtedy pierwszymi, którzy osi±gnêli ten poziom zaledwie po roku treningów. Normalnie musisz praktykowaæ 2 do 3 lat aby byæ w stanie zdaæ na shodan.

Kiedy i z kim by³ sensei na kursie instruktorskim JKA,  oraz kto by³ wtedy nauczycielem senseja ?
Uczestniczy³em w kursie w latach 1960-1962. By³o nas czterech: Watanabe, Nakajama, Kano i ja. Seniorami z którymi przez ca³y okres kursu æwiczyli¶my byli: Okazaki, Shoji, Kanazawa i Mikami z pierwszego kursu instruktorskiego, Yaguchi z drugiego, Sato, Asai, Enoeda z czwartego, pó¼niej by³ nasz kurs a nastêpnie uczestnicy pó¼niejszych kursów: Takahashi, Ueki, Miazaki, Kisaka (szósty kurs), Ochi, Takahashi Anki i Itaja (siódmy kurs). Na naszym kursie instuktorami byli sensei Nakayama, Nishiyama, Kase i Sugiura. Sensei Nishiyama opu¶ci³ Japoniê w 1961 roku i osiad³ w Los Angeles w USA. Potem najwiêkszy wp³yw na mnie mia³  sensei Kase.

Wielu znakomitych instruktorów pochodzi w³a¶nie z tamtych lat. Jak sensei uwa¿a, czy mo¿liwe jest przeniesienie ówczesnego stylu prowadzenia treningów  do czasów obecnych ?
My¶lê, ¿e tak. Ale w przesz³o¶ci pope³niali¶my wiele b³êdów... Uwa¿am, ¿e ró¿nymi metodami treningowymi mo¿emy osi±gn±æ te same dobre rezultaty. Mocny i twardy trening jest potrzebny, ale zbyt du¿o kontaktu nie jest dobre dla naszego cia³a, energia, szok musi gdzie¶ siê podziaæ... S±dzê, ¿e je¶li kto¶ ma dobr± technikê to jest w stanie j± kontrolowaæ.

Sensei Shirai, dzisiaj wielu karateków praktykuje tylko kata lub tylko kumite na zawody. Co sensei my¶li o takiej formie rozwoju ?
Aktualnie uwa¿am, ¿e uczestniczenie w zawodach nie jest b³êdem. My¶lê, ¿e zawody i trening zawodniczy powinny stanowiæ czê¶æ normalnego treningu karate, startuj±c w zawodach wznosimy siê na wy¿szy poziom karate. Jednak¿e prawid³owa droga rozwoju powinna prowadziæ od treningu podstaw karate, poprzez zawody a¿ do tradycyjnego treningu, jak kata i jego bunkai oraz innych metod treningu taktycznego w kumite. Dlatego bardzo wa¿e jest æwiczyæ oba elementy karate: kumite i kata. W moich czasach tylko Kanazawa, Mikami, Asai, Ueki, Ochi i ja byli¶my w stanie wygrywaæ zarówno w kumite jak i w kata...

Sensei, jakie s± twoje rady odno¶nie treningu kata. Jak powinni¶my praktykowaæ kata ?
Mamy TAI i mamy YO. TAI znaczy forma. YO znaczy u¿ycie lub zastosowanie techniki. Oczywi¶cie zawody odnosz± siê tylko do TAI - formy. YO stanowi bunkai, TAI-NO-SEN, GO-NO-SEN wykonane z pe³nym kime i maksymaln± szybko¶ci±, przy zachowaniu równowagi cia³a i ducha walki. Po mistrzowskim opanowaniu TAI - formy powiniene¶ zacz±æ æwiczyæ najpierw BUNKAI-OMOTE, a¿ bêdziesz pewny swojej techniki i równowagi. Potem powiniene¶ æwiczyæ bunkai URA, poniewa¿ jest bardzo wa¿ne rozwijanie obu stron.

Sensei Shirai, masz 66 lat, praktykujesz karate od 47 lat. Jakie jeszcze stawiasz sobie cele ?
Chcia³bym w przysz³o¶ci rozwin±æ nasze techniki karate. Rozwin±æ i znale¶æ now± drogê praktykowania i nauczania karate. Kenei Mabuni /Soke Shito-ryu/, który ma teraz 85 lat, opowiada³ mi, ¿e czasami ¶ni o jakich¶ technikach karate. Nastêpnego dnia idzie do dojo i próbuje je æwiczyæ. Sensei Kase opowiada³ mi o tym samym. Równie¿ podczas mojej kariery zawodniczej mia³em podobne do¶wiadczenie. W maju przegra³em na zawodach walkê z Enoed±. Potem przy¶ni³o mi siê, ¿e wygra³em j± stosuj±c mae-geri. Ju¿ nastepnego dnia rozpocz±³em praktykowanie kopniêcia mae-geri w d³ugim dystansie za¶ na zawodach w pa¼dzierniku pokona³em Enoedê uzyskuj±c ippon za takie w³a¶nie mae-geri.

Jak wa¿ne jest oddychanie w karate i jak mo¿emy je æwiczyæ ?
Oddychanie jest bardzo wa¿ne w karate. Najpierw powinno siê robiæ æwiczenia oddechowe bardzo wolno. Wdech-30 sekund, wydech-30 sekund. Potem wdech wolno, wydech mocno, wdech mocno, wydech wolno i ca³o¶æ odwrotnie. Mo¿na tak¿e pój¶æ do lasu w ciche miejsce, zamkn±æ oczy i tylko spokojnie, g³êboko oddychaæ. Po takich æwiczeniach lepiej czuje siê kontrakcjê i ca³e swoje cia³o.

Jak sensei interpretuje powiedzenie sensei Gichina Funakoshi "karate-ni-sente-nashi" ?
Karate-ni-sente-nashi dla mnie oznacza, ¿e je¶li kto¶ robi b³±d, nie atakujê go, dajê mu szanse i radê. Je¶li pope³nia b³±d po raz drugi wtedy przechodzê do dzia³ania... Tak czy inaczej my¶lê, ¿e je¶li kto¶ ma siln± technikê to jego wnêtrzne przepe³nione jest pokojem, ma samokontrolê, za¶ jego umys³ i cia³o pozostaj± we wzajemnej równowadze.

Poprzez trening karate ludzie mog± zmieniaæ swój charakter. Jaka jest opinia sensei w tej sprawie oraz jakie sensei ma tu do¶wiadczenia ?
My¶lê, ¿e ludzie którzy æwicz± karate zmieniaj± siê pod wp³ywem treningu, zarówno nauczyciel jak i czytanie o budo i sztukach walki mo¿e byæ tu pomocne. Nale¿y zrozumieæ pozytywny element podczas treningu i poza treningiem. Carlo Fugazza np. mia³ dobry charakter, szacunek do ludzi, ducha którego nigdy nie zgubi³, nie denerwowa³ siê, systematycznie poddawa³ wysi³kowi i mia³ dobr± samokontrolê. To jest TOKU, czyli morale. 

Sensei Shirai, czy by³o trudne dla ciebie przenie¶æ siê w 1965 roku z Japonii do Europy, do W³och ?
Sensei Kase, Enoeda i ja przyjechali¶my do Europy w 1965 roku. Aktualnie nie mam ju¿ problemów kulturowych poniewa¿ by³em zainteresowany przyjêciem kultury europejskiej. My¶lê jednak, ¿e w tamtych czasach przyspo¿y³em sobie wielu wrogów z powodu mojego z³ego zachowania w stosunku do studentow. Uwa¿am, ¿e teraz jest ju¿ du¿o lepiej. Widzisz Mia³em zaledwie 28 lat kiedy przyjecha³em z kraju w którym panowa³ silny system hierarchiczny. Mia³em wtedy za ma³o do¶wiadczenia aby sprostaæ tej sytuacji. Jak ju¿ powiedzia³em, my¶lê ¿e taraz jestem lepszy...

Sensei, jaki cel na przysz³o¶æ stawiasz sobie osobi¶cie ?
Chcia³bym uczyniæ moje cia³o lepszym. Ostatnie dwa lata nie by³y dla mnie ³atwe z powodu kontuzji. Chcia³bym wiêc odbudowaæ znowu moje cia³o tak abym móg³ znowu wykonywac techniki no¿ne, poniewa¿ bardzo lubiê kopniêcia. Aktualnie ci±gle uderzam w makiwarê moimi piê¶ciami, ale nie moge u¿ywaæ jeszcze nóg. Muszê staraæ siê byæ lepszym, ka¿dego miesi±ca, ka¿dego tygodnia, ka¿dego dnia - nieustannie próbowaæ... Do¶wiadczenie odgrywa w tym procesie znaczn± rolê np. sensei Kase rozpocz±³  20 lat temu trening technik otwartej d³oni: shuto, haito, ko-waza, o-waza, etc. Wtedy nie rozumialem dlaczego on ich u¿ywa, ale teraz potrafiê to zrozumieæ.

Sensei Shirai, dziêkujê bardzo za wywiad i ¿yczê wszystkiego najlepszego.     
                                                       


 
    projekt, wykonanie: Dekorus